I perioden fra 1959 til 1970 ble MS Skudenes sendt på sommerferie til Ryfylke. Vekselvis ble MS Rennesøy og MS Sjernarøy benyttet i Skudenessambandet om sommerhalvåret. De tre fartøyene var søsterskip, med én forskjell at Skudenes hadde innebygget dekk. Skudenes kunne derfor ikke ta biler på samme måte som Rennesøy og Sjernarøy. I dette innlegget vil vi se litt mer på Sjernarøy sin historie.

MS Sjernarøy, årstall ukjent – foto: Hartwig, Carl A/S

Skipets skrog og overbygg ble bygget ved Brødrene Lothe AS Flytedokken i Haugesund som byggenummer 7. Sjernarøy ble sjøsatt 30. august 1958 og døpt med fru Valde som gudmor. Skipet ble deretter slept til Det Stavangerske Dampskibsselskab sitt eget verksted Klasaskjæret i Stavanger, for innredning og montering av motor samt annen utrustning. Den 20. april 1959 ble Sjernarøy overlevert som bilførende lokalrutebåt til Stavangerske. I likhet med flere andre nyere skip i den hvite fåten, hadde Sjernarøy bakk og lasterom med lossebom forut, to lyse salonger over hverandre i overbygg midtskips, og bildekk akter med plass til ni personbiler.

Fleksibel båt med mange forskjellige ruter

MS Sjernarøy i Mekjarvik februar 1982 – foto: Lars Helge Isdahl

I oktober 1975 ble Sjernarøy satt inn i ruten Stavanger-Kvitsøy; fra 1979 én alternerende rute Stavanger – Kvitsøy og Mekjarvik – Kvitsøy. Når lokalruten til Kvitsøy blir omgjort til fergesamband Mekjarvik – Kvitsøy i juli 1982, så blir Sjernarøy erstattet av Stavangerskes nyinkjøpte bilferge MF Vollsøy i august 1982. Sjernarøy ble etter dette satt inn i Stavangerskes lokalruter på Lysefjorden og Fisterøyene, hvor den alternerte med søsterskipet MS Hidle.

MS Sjernarøy ankommer Mekjarvik 25. juli 1982 – foto: Alf Johan Kristiansen
MS Sjernarøy i Mekjarvik 25. juli 1982, dette bildet er tatt seks dager før Sjernarøy ble avløst av den nyinnkjøpte MF Vollsøy (tidligere Nordkappferja). – foto: Alf Johan Kristiansen

1. januar 1990 ble driften overtatt av Rogaland Trafikkselskap AS, men Sjernarøy fortsatte i de samme rutene. I desember 1991 ble skipet solgt til Rogalandturist v/Endre Endresen fra Sandeid. Dette salget inkluderte 12 måneders leieavtale med Rogaland Trafikkselskap og båten fortsatte i de samme rutene.

Hvor ble båten av etterpå?

MS Sjernarøy ble solgt mars 1993 og omdøpt MS La Vida, bildekket ble innbygd og innredet som restaurant før den ble satt inn i turistrute mellom Fredrikstad, Hvalerøyene og Strømstad – årstall og fotograf ukjent.
10. desember 2001 ble den solgt til Nederland og endret navn til Smal AGT II i 2004 – bilde lånt fra MarinTraffic.com
I 2014 fikk den igjen ny eier og nytt navn, MS Noorderkroon er i dag eid av Zeekadetkorps Urk og benytts til maritim opplæring – bilde lånt fra Marinetraffic.com

Nedenfor ser vi Sjøfartsdirektoratet sitt registerkort for MS Sjernarøy/La Vida. Registerkortet inneholder tekniske spesifikasjoner og besiktigelser frem til dataalderen.

Fremside registerkort for MS Sjernarøy – bilde hentet fra Sjøfartsdirektoratets arkiv
Bakside registerkort for MS Sjernarøy – bilde hentet fra Sjøfartsdirektoratets arkiv

Kilder: